De ARI-5206 werd in verschillende vliegtuigtypes gebouwd en al naar behoefte samengesteld.
Somminge vliegtuigen hadden de mogelijkheid een stapeling van apparaten te
installeren, anderen hadden de voorkeur voor een bredere uitstalling. Ook waren niet altijd de MF-uitvoeringen nodig zodat alleen bv. de HF-zender en ontvanger aanwezig waren. Dit alles natuurlijk wel gecombineerd met de modulator en bedieningskastjes.
Er zijn dus drie uitvoeringsvormen, te beginnen met de "Four Square".
Door op de afbeeldingen te klikken verkrijgt u in een apart venster een vergroot beeld.
De modulator en de twee zenders en ontvangers.
Links de antenne-tuners en rechts de control-boxes.
De samenstelling van de "Four Square".
De twee-etage mounting voor vier apparaten. De nadruk bij het ontwerp van alle ARI-systemen was gericht op een zo laag mogelijk gewicht. Vandaar alle ronde openingen in de het metaal. ( Aluminium, 8 lbs.) Dit chassis wordt ook wel Type 18 genoemd.
Beschrijving van de Four-Square.
Vooraanzicht. Met de ronde knoppen werden de units vastgezet. Bovenop het chassis in het midden is nog een pen te zien die er voor zorgt dat het gehele chassis niet voorover kan kieperen. De pen steekt dan in een vast deel van het vliegtuig. Overigens is dit een 26 Volt uitvoering, er bestaat ook nog een 13 Volt-versie.
De unit voor links boven in. Met twee Jones-connectors is de unit verbonden met de electronica aan de achterwand. Er schijnt een verschil te bestaan tussen de STR16 en STR 17, zie plaatje. De units kunnen niet op een verkeerde plaats gezet worden aangezien de connector-configuratie voor elk van de vier plaatsen uniek is. Deze is bestemd voor een ontvanger.
De plek rechts onder . Zie ook hier de aanwijzing. Deze plek is gereserveerd voor een zender.
Chassis STR 16/17. Met links en rechts de ronde bevestigingsknoppen voor de units.
De zijkant van het geheel. Het chassis staat op shock-mountings.
De achterkant van het chassis.
De bedrading van de bovenste connectors. De rechter verbindingen ( ontvanger) zijn van ontstoringsspoeltjes voorzien. Het zwarte torentje boven in het midden is de pen die het geheel op z'n plaats houdt in het vliegtuig. Deze pen is ook verend opgesteld aangezien de mounting ook is voorzien van schokdempers.
Een drietal relais dat zorgt voor de keuze uit MF of HF units.
Overzicht van de componenten in de Four-Square.
De bovenkant met veel-polige ronde connectors. Midden de reeds besproken pen.
Het schema van de Four-Square en de Four In Line met drie omschakelrelais..
De "Four in Line" uitvoering.
Dit is de opstelling bij de "Four in Line" uitvoering. Aangezien deze versie niet kop-lastig is werd een extra bevestigingspin niet gebruikt.
De "Two In Line" uitvoering.
De kleine uitvoering "Two in Line".
Het schema er van, nu met twee omschakel-relais.
Documentatie in pdf.
Technical Manual No. T.M./101 chapters 1 t/m 2
Technical Manual No. T.M./101 chapters 3 t/m 7
Technical Manual No. T.M./101 Schema's
Technical Manual No. T.M./101 Bedrading