De R-4 ontvanger voor vliegtuigen *AN/ARR-2 , AN/ARR-2A en AN/ARR-2AX kan worden gebruikt voor navigatie of communicatie. Het toestel kan worden ingesteld op een van de zes vooraf bepaalde kanalen door middel van een afstandsbediening gestuurd kanaalkiezermechanisme. De apparatuur is uitsluitend ontworpen voor bediening op afstand. De enige variabele bediening op de ontvanger wordt normaal gesproken voor elke vlucht in positie gezet en vergrendeld.
Door op de afbeeldingen te klikken verkrijgt u een grotere afbeelding in een extra venster!
Rechts de ontvanger op de inbouwslede die op zijn beurt in het vliegtuig op een shockmounter is geplaatst. Links de afstandbediening die met een electrische verbinding en een Bowden-kabel is verbonden met de ontvanger.
Frequentie-bereik: 234-258 MHz
IF : 200 kHz
Antenne: AT-5/ARR-1
Buizen: 1 x 12A6 , 7 x 9001 , 3 x 6AK5
Voeding : ARR-2: 24 VDC @ 1.6 A
Voeding : ARR-2A : 24 VDC @ 2.2 A
Voeding : ARR-2AX :14 VDC @ 4.4A
Afmetingen: 12 1/16 x 4 17/32 x 5 11/16
Gewicht : 6.5 lbs.(Alleen de ontvanger)
Manual: NAVAER 08-SQ-261
Een korte uitleg van de ontvanger:
Een signaal tussen de 234 en 258 MHz, gemoduleerd met signalen van 540 tot 830 kHz wordt in een drietraps HF-versterker versterkt en de modulatie wordt gedetecteerd en toegevoerd aan de 6 voor-ingestelde kanalen. Een oscillator die de 6 kanalen voorziet met een frequentie die telkens 200 kHz hoger ligt dan de door de detector geleverde frequentie levert na menging (In de manuals "modulator" genoemd) een middenfrequentie op van 200 kHz. Dit signaal wordt vervolgens gemengd met een door een BFO geleverd signaal tot een LF-signaal. Helemaal duidelijk is het nog niet helemaal, misschien moet ik het nog eens doorlezen. De documentatie is echter uitermate beperkt......
De ontvanger op z'n mounting.
Aan de bovenkant de connector voor de electrische aansluitingen. In het midden de aansluiting voor de Bowdenkabel met daarnaast een kijkglaasje waar je kunt zien op welk kanaal de ontvanger staat.
Links de afstemming van de HF-trap. Daar naast nog een correctietrimmer, waarschijnlijk voor de antenne. Dan de plug voor de antenne. Waar de meest linkse ronding voor is ?? Ik weet het niet, misschien voor aarding? Onder de hoofdtelefoon-aansluitingen van de mounting met de twee vergrendel-lipjes.
De ontvanger geplaatst in de mounting MT-7A/ARR2, de 28 Volts uitvoering.
De lege MT-7A.
Nogmaals de lege mounting.
Op de zekering-houders hoort nog een kapje en op de connectors zitten CW-2/ARC5 beschermingsdoppen. De dynamotor is voorzien van veel gaatjes voor een betere koeling.
Achter het klepje op de rechter zijkant bevinden zich de afregelknoppen voor de zes kanalen.
Met een speciale trimsleutel kunnen de kernen van de spoelen verdraaid worden. Een uiterst stabiele manier van afstemmen.
De linker kant van het systeem, Geheel links de aansluiting voor de 28 Volt boordspanning en daar onder de twee aansluitingen voor een hoofdtelefoon. ( 4000 Ohm) De betekenis van de tekst "TEST" is niet helemaal duidelijk.
Achteraanzicht van het systeem.
De dynamotor , 28 Volt in bij 1,1 Amp. en 250 Volt uit bij 60 mA. Deze "rotary transformer" heeft geen naam, maar een Style Nr. #957972-A
De bovenkant van de radio.
De linker kant, met in het midden een serie condensatoren waarvan het binnenwerk nog wel eens stuk wil gaan. Onder de permeabiliteits-afstemming met metalen kernen die in de spoelen schuiven. Rechts het schuifmechaniek.
De rechter zijde met onder in de HF-versterker en boven de MF-versterker enz. De zwarte buis rechts midden is de LF-versterker.
De HF-versterker die afgestemd kan worden van 234 tot 258 MHz. Uitgevoerd met kwaliteits-condensatoren en 3 x 6AK% buizen. De Detector is een 9001.
In het midden het compartiment van de dynamotor met spoelen en condensatoren voor het ontstoringswerk.
De controller. Boven de BFO-instelling met rechts de volumeregelaar. Midden, aan/uit-schakelaar BFO en kanaal-indicatie. Onder keuze tussen "OFF", Navigatie of Voice. De kreet Phone hoort niet bij het zwengeltje voor de kanaal-keuze, maar voor onderkant met phone-plug.
Ter verduidelijking, links de aansluiting voor de stuur-kabel naar de radio. Boven de hoofdtelefoonaansluiting en rechts onder de aansluiting van de Bowdenkabel voor de kanaalkeuze.
Het gaat hier dus om de C-2/ARR-2 uit 1943.
Voor de Britse Royal Air Force is dit de Controller Type 345 met een Airministry nr. : 10L/204.
Het apparaat is ook nog een keer gemodificeerd, niet echt duidelijk wanneer. Bij de modificatie werd de weerstand R203 vervangen door een aan/uit-schakelaar voor in in/uit-schakelen van de BFO.
Het binnenwerk van de controller Boven de overbrenging van de kanalenkiezer, daar onder de keuzeschakelaar, OFF, NAV en VOICE. Rechts boven de LF-volumeregelaar en onder de BFO-instelling. Het vierkante zwarte blokje is de BFO-aan/uit-schakelaar.
Toebehoren, verschillende lengtes Bowdenkabel en opzetstukken.
De complete set.
En hier nog enige documentatie in pdf :
Radio Receiving Equipment ARR2.
NAVAER 08-5Q-261 1-May-44 NJ7P.