In het begin van de tweede wereldoorlog was men zich in Engeland al bewust van het feit dat het wel eens handig zou kunnen zijn te kunnen controleren of een vliegtuig boven het eiland van vriend of vijand was. Een hoofdstuk hier over is te vinden bij IFF-MK III bij de Engelse militaire zaken.
De Amerikanen hadden toen nog geen last van vijandelijke vliegtuigen en weas er geen enkele noodzaak over dit soort zaken na te denken. Tot dat ze ook in de tweede wereld oorlog werden betrokken en veel Amerikaanse eenheden gestationneerd werden in Europa en Afrika. De ontwerpen van de Engelse MK II uitvoering werden rap naar de US overgebracht en daar werden de sets naar eigen smaak en oplossingen geproduceerd, eerst als het SCR-535-systeem, waarvan de BC-647-ontvanger de belangrijkste unit was.
De BC-966A is de verder ontwikkelde uitvoering van de Engelse IFF MK III . Dit hoofdstuk laat het resultaat zien van deze ontwikkeling, er zijn wel degelijke verschillen met de Engelse versie hoewel dat van buiten nauwelijks te zien is. In het onderstaande zijn dan ook hoofdzakelijk foto's te zien en wat opmerkingen over de verschillen met de MK III. Voor de beschrijving van de werking wordt, nogmaals verwezen naar de IFF Mark III.
Het vooraanzicht met de antennekabels en suspressionkabel. De connectors zijn echter onbedraad in de set geplugd.
Nogmaals het front, maar nu zonder kabels. Er zijn hier drie connectors op het front, bij de MK III twee. De ruimte voor de explosieven is het zelfde.
Het exemplaar werd in 1943 gemaakt door Philco.
De aansluitingen voor antenne en supressor met de drie pluggen.
De andere zenderaansluiting en de houder voor het explosief. Het instellen van Hoog en Laag wordt hier niet met een schuif gedaan, maar met een trimmer die met een schroevendraaier te bedienen is. (ADJ).
De bovenkap verwijderd, de twee units van de beide zend-ontvangers zien er wel heek anders uit de exemplaren in de Engelse sets.De opstelling is ook anders
De aandrijving van de afstem-C bevindt zich aan de zijkant, bij de MK III aan de achterkant.
De achterkant, hier zijn de stalen Amerikaanse buizen gebruikt. De kleine Engelse dioden zijn vervangen door dubbel-diodes van het type 6H6 of VT-90.
Bovenaanzicht, de triodes van het type 7193 zijn identiek aan de Engelse uitvoering. Zelfs de drie relais die op mijn Engelse sets ontbreken zijn hier aanwezig. (Links onder, net boven de 6SH7-buizen.)
De ander zijkant. Hier is op het zend/ontvang-module de HI---LO omzetting te zien.
De drie relais.
De drie aansluitingen voor de bediening en voeding.
De onderkant met reusachtige dynamotor met tandwielkast voor de aandrijving van de afstem-C van een zend-ontvanger.
Het zelfde, maar nu omgedraaid.
De typeplaat met de gegevens, Input 18 Volt bij 3,2 Amp en output 450 Volt bij 60 mA. Input 57 Watt en output 27 Watt, rendement kleiner dan 50%.
De aangebouwde tandwielkast met links de aandrijving voor de afstem-C en rechts een nokkenas voor drie schakel-contacten.
De gehele aandrijving van de afstem-C, simpel maar betrouwbaar.
Detail van de aandrijving, hier op de afstem-as.
De aandrijving uit de tandwielkast.
Vooraanzicht van de set, op de kop gezet.
Detail van de andere kant van de onderzijde.
En hier nog een pdf met schema's van de BC-966.