De zeer bekende R.1155 ontvanger maakte meestal deel uit van een uitrusting met de nog beroemdere T1154 zender.
De R.1155 A. Er waren meerdere uitvoeringen zoals onderstaand lijstje weergeeft.
Vooraanzicht van deze prachtige ontvanger.
Het front van de tweede R.1155 A. Ik vraag mij af of er ook twee identieke toestellen bestaan....
De uitvoering R.1155 N
Het apparaat was ontworpen voor het gebruik in vliegtuigen met de zenders van de T1154 klasse. Hij werd ook gebruikt in de zogenaamde A.S.R. launches (Air Sea Rescue boten), in radiowagens en grondinstallaties. Er is voorzien in communicatie- en richtingzoek-faciliteiten. De nogal uitgebreide richtingzoeker werd door de meeste amateurs direct verwijderd en de ontstane plek opgevuld met een voeding en een LF-versterker.
Rechter zijkant met wang.
Op bovenstaande afbeelding ziet U het blokschema van de set.
De buizenbezetting en de functies.
De schaal met de afstemknop met fijnregeling, de schaalkleuren komen overéén met de kleuren van de T1154 voor de verschillende banden.
Dit is de afstemknop van mijn tweede exemplaar, ook een A-uitvoering, zelfs met serienummer.
Detail van deze afstemknop.
De frequentiegebieden
lopen van 18,5 Mc tot 3,0 Mc, 1,500 kc tot 600 kc en 500 kc tot 75 kc. De types L en N gaan van 18,5 Mc tot 600 MC en 500 kc tot 200 kc.
Alle versies hebben een middenfrequentie van 560 kc.
De volumeregelaar en de instellingen voor de Left/Right-meter. Verder een klein gaatje waarachter de trimmer van de BFO zich bevindt.
De keuzeknoppen aan de rechterzijde.
De drie connectors voor de verbindingen met de T1154, de visual-indicator of de L-R-meter en de aansluiting voor de loop-antenne.
Het type-plaatje zonder serienummer, dat zie ik wel eens vaker en vraag me dan af waarom dat zo is....
De set vanaf de bovenzijde gezien. De beide rechter buizen zijn V1 en V2 zijn voor de directionfinder.
Bovenaanzicht van de tweede R1155 A, er ontbreken wat buis-afschermbussen, hij doet het echter uitstekend.
Het gedeelte met BFO en in het midden de aanstuurbuis van de L-R meter, deze buispositie werd vaak vervangen door een LF-eindbuis. Er bestaan ombouwbeschrijvingen van de ontvanger, die je nu de koude rillingen over je rug doen lopen. In de periode, net na de tweede wereldoorlog was er verder niets te verkrijgen en waren deze ontvangers goed, duur en goed aanpasbaar aan amateurwensen.
Dit is het binnenwerk van de BFO.
De drievoudige afstemcondensator.
Een blik op de afstemindicator en boven de twee buizen van de directionfind-schakeling.
Doosje van de afgebeelde VI 103.
De onder- en achterkant, de talrijke gaten zijn de openingen om de verschillende kringen af te stemmen.
De achterkant, ook hier een toonbeeld van Britse vindingrijkheid, links, een soort Amerikaans water-reservoir gebouwd op een elco.
Niet alle gaten zijn dus bedoeld voor de afstelling...
De linker zijkant, met aandrijfas voor de band-schakelaar.
Enige ingeblikte buizen, de middelste buis met een soort schoorsteen.
De rechter kant met de buizen V1 en V2 voor direction-finder.
De rechter kant van R1155 nummer twee.
Detail van de bedrading aan de rechter zijde, er werden veel smoorspoelen gebruikt om diverse stoorsignalen te onderdrukken.
De onderkant met als grootste compartiment het spoelblok.
Dit is de inhoud van het spoelblok.
L 24, de dubbele choke voor de voeding van de anodes van de penthode-delen van V1 en V2.
De zelfde functie, maar nu zijn het vier aparte smoorspoelen.
Nogmaals de aandrijving van de band-schakelaar.
Het lijkt wel of je naar de schroefas van een schip kijkt, het maakt wel indruk op mij, vandaar de twee foto's van dit mechaniek.
De binnenkant van de kast is met een dunne kurklaag bekleed om er voor te zorgen dat de temperatuur enigszins op pijl blijft
ook als het ver beneden nul in de omgeving van de ontvanger is.
Het had waarschijnlijk toch wat met de stabiliteit van de radio te maken.
Al met al een interessante ontvanger.
De loop-aerial, die in een plexiglas koepel in de Lancaster bommenwerper was gemonteerd.
De aansluitingen van de loop.
Ref Nr. 10B / 8478, het is net echt.....
Voor de controle van het aantal windingen, hier nog een zijaanzicht.
De bijbehorende Links-Rechts-meter. Het buisje boven de meter bevat een lampje om de meter heel minimaal te belichten.
De meter was overigens in een frame opgehangen dat weer in een andere houder bevestigd was. Waarschijnlijk om schade door
de toch wel heftige trillingen van de bommenwerper te vermijden.
De aansluitingen aan de achterkant.
Een modifcatie. Hoewel ik er normalerwijze niet kapot van ben om oude apparaten te wijzigen, is dit toch wel een goede en vooral herstelbare.
De tip komt van Nico van Dijk ( EA7/PA0NVD) en de tekst volgt hier letterlijk:
Ik ben enige tijd geleden aan het op gang brengen / deels restaureren van een R1155 receiver begonnen en wil bedanken voor de uitstekende info op je website.
Helaas is alles op de buisvoeten en de frontpanel control na, voor de DF verwijderd, dus bijna onbegonnen werk de DF weer werkend te krijgen. Gelukking zie ja dat van buiten niet.
Maar na het isolleren van draad met verkruimelde isolatie en vervangen van veel bedrading en repareren van de nodige condensatoren, werkt de ontvanger. Men had een LF buis toegevoegd ipv een DF buis, een 6F6, dus wel de juiste "jaargang". Heb ik maar laten zitten, de ontvanger heeft nu LS niveau.
Na afregelen is de gevoeligheid, gelijkloop en bandbreedte zonder meer uitstekend, maar de stabilitiet was erg slecht als gevolg van het verlopen van de LO bij signaal sterkte veranderingen. Viel niet te luisteren naar CW of SSB als met de AVC aanzet.
Daar dit een bekend fenomeen is bij hextode/triode mixers (wijziging van de LO belasting door stroom verandering van het hextode deel) indien met de mixer aansluit op de AVC, heb ik de AVC op de mixer uitgeschakeld door R38 los te nemen en C37 daarna via 100 kOhm te aarden. Een wijziging die in 1 minuut weer ongedaan gemaakt kan worden (ik heb R38 niet verwijderd).
Resultaat is zondermeer goed, men kan nu naar CW luisteren zonder tjoepen en SSB is goed te ontvangen, hetgeen voor de wijziging niet mogenlijk was.
Mogenlijk is deze info leuk voor je website zodat mensen meer van de ontvanger kunnen genieten, ik ben behoorlijk onder de indruk van de prestaties voor een ontvanger van die tijd.
Groeten
Nico
PA0NVD
De documentatie die bij de set hoort is te vinden in de Air Publication 2548A Volume 1. ( PAS OP, bestand is 15 MB.) Met dank aan VMARS.
More details for Les from Scotland:
Total of 16 windings.
Spacing on the 10 segments is about 4,5 mm (16 sleeves), the other two are different, see lower part of page.
Wiring details 1
Wiring details 2
Two special segments with on the left side 8 sleeves and on the right hand 7 sleeves with spacing of 3,5 mm.
The one on the other side of the base is this one but then mirrorred, so left 7 sleeves and right 8 sleeves.
The gap between the two inner wires is about 15 mm.
Total witdh is about 76 mm. First sleev about 8 mm from the end.
Diameter of the inner ring is 230 mm, thicknis 4 mm and with 38 mm.
Start windings on the outer side of the segments.