.
Hierboven het model van 1952, bij een prijsvergelijking
met 1953 blijkt dat de
hoofdtelefoon beduidend duurder is geworden.
Pupil in 1953
De prijslijst is hierbij ook uiterst interessant, de in
mijn ogen dure
anodebatterij was eigenlijk niet eens zo duur, namelijk f. 1,61.
De buis was verreweg het duurste onderdeel met f. 7,25
Dat was in 1953 voor een kind toch wel een grote uitgave.
Hier de bouwbeschrijving van de Pupil in 1952 en 1953.
Het wordt een uitdaging deze na te maken. De entrees zijn
op de voorkant gemonteerd,
terwijl voor de afstemschaal een soort gemodificeerd volume-regelaar-plaatje
gebruikt is.
Het ding zal wel veel gloeistroombatterijen gekost hebben,
aan de aan/uit schakelaar is
namelijk niet te zien of hij aan of uit staat.
Dit is het eerste resultaat van het nieuwe oermodel, het
binnenwerk is nog
niet helemaal klaar.
Dit is het binnenwerk, hiermee is dan ook een oude vraag
opgelost, de Pupil
werd inderdaad voorzien van de oudere vierkante 402N spoel van Amroh.
Verder werden de schroeven gewoon door het hout geboord. Dat gold echter
alleen voor de beugel van de gloeistroombatterij.
De strepen over de kast zijn heel dunne papieren sierbandjes,
die er metaalachtig
uitzagen.Verder is te zien dat bij deze uitvoering de hoofdtelefoon-aansluiting
onder zat, bij de latere Pupils was dat de bovenste entree.
Het was altijd een hele klus, het apparaat op een goede
manier af te stemmen,
het ding genereerde bij het leven. Om hem op het randje van genereren
te
krijgen moest je, of de schermroosterspanning verkleinen, of de kern van
de spoel verdraaien of de condensator naar de antenne wijzigen
Zo diende het er van binnen uit te zien. Het kastje was
overigens van hout
gemaakt met een dikte tussen de 8 en 10 millimeter. Dus alle pogingen
om
het ding na te bouwen met precies 8 mm dik hout hebben geen zin, het deed
er niet zoveel toe. De buitenmaten zijn waarschijnlijk gelijk aan de latere
Pupil.
Hier nog even voor alle duidelijkheid, de aansluiting van antenne en aarde.
Hierbij een gedeelte uit de Cursus Radio- en televisietechniek
met wat tips,
hieronder, voor de gevorderde studenten enige tekeningen, die het gevoel
tussen
schema en wekelijke opbouw moeten bevorderen.
Het schema