Amroh HF-spoelen en -spoelblokken

De diverse HF-spoelen en spoelblokken werden in vele Muiderkringontwerpen gebruikt. Maar ook andere firma's bedienden zich van Amroh-materiaal voor hun eigen bouwontwerpen, neem bij voorbeeld de Pupil van Maxwell met de 402-spoel.

.

Spoelblok Minicore 736 voor korte- , midden- en lange-golf.

Toepassing in de Pin-Up super U51a. (1952)

De achterkant met schakelaar waar ook een positie voor de platenspeler was gereserveerd.

De voorzijde met as.

De afregelprocedure voor de 736.

Op de onderkant zijn de symbolen van de aansluitingen te zien. Het typenummer is hier echter nauwelijks leesbaar.

Met wat poetswerk is het iets beter te zien.

Dit is de afregel-aanwijzing voor het grotere broertje van de 736, de 148.

De Aerial-Coil 503 en Detector-Coil533, toegepast oa. in de MK-DRIE uit "Jongens Radio" deel 1.
De spoelen waren voor de lange- en de middengolf bedoeld, een voorganger van de 931 of 932.

Een echte Mu-Core Supercoil, de antennespoel 503.

Dit is de detectorspoel, de 533.

Duidelijk zichtbaar het Amroh-logo.

De aansluitingen, voor de aerial-spoel 5 en voor de detector 8..

Buizenbezetting:  I : EF9, II : EF6 (EF9) , III : EL3 en IV : AZ1

Het schema van de MK-DRIE. Klik op de afbeeldingen voor een vergroting.

644, oscillatorspoel voor lange-, midden- en korte-golf.
LG : 875 - 2000 meter.
MG: 200 - 560 meter.
KG: 16 - 52 meter.

Door op de spoel te klikken verschijnen in een extra venster de gegevens!

De bijbehorende antennespoel.

Door op de spoel te klikken verschijnen in een extra venster de gegevens!

Als MF-trafo's werden de types 31 en 32 met een frequentie van 471 kHz. gebruikt.

Een MF-fluitfilter.

Moderner MF-fluitfilter.

Amroh Mu-core 901 en 931, resp. Antennespoel en Detectorspoel.

De beide spoelen gemonteerd in "Fortomax"

Ze zien er wat gehavend uit, maar ja ze zijn zo'n 62 jaar oud.

Principeschema van de Fortomax.

Ook de Bandleider maakte gebruik van de 901 en 931.

Schema van de bandleider.

En de schemasleutel.

In de serie over ontwerpen met Uniframe-schassisdelen de UN-12.

Zelfs deze moderne ontvanger werd uitgerust met 901 en 903-combinatie, toch het overwegen waard om eens wat met deze spoelen te gaan doen.

Schema UN-12.

De sleutel.

Opbouw van UN-12.

De Mucore 402 spoel voor tweekringers.

Toepassing van de 402 in een kristal-ontvanger..

De verbeterde versie van de kristal-ontvanger met hulp-batterijtje en instelpotmeter. Zo kun je de drempel-spanning
van de diode overwinnen en wordt de ontvanger wat gevoeliger.

Het schema van zo'n "Turbo"-kristal-ontvanger.

Opbouw van het geheel.

Eénbuisontvanger met 402.

De beroemde 402-N.

De 402N

De pertinax onderplaat was nogal vochtgevoelig en had soms een vrij lage isolatieweerstand. Dat zorgde dan weer voor een lagere Q van de spoel.

De officiele Technische Informatie van de 402N:

De 402 was een redelijke verbetering met zijn plastic bodemplaat. Nadeel hiervan was dat bij wat langdurige soldeerpogingen, de soldeerlipjes spontaan naar binnen zakten.

Eén van de vele montagemogelijkheden van de beroemde 402-spoel.

De meeste spoelen waren uitgerust met drie spoelkamers, waarvan alleen de bovenste twee werden benut.
Er waren echter ook exemplaren met 4 kamers, zoals op bovenstaande foto afgebeeld.

En de "nepper" van Reinhöfer. Hij is wel goed....

Spoel voor een bandrecorder?? 40 kHz wis-frequentie??

Diode-filter Novopak DF1.

De beschrijving van het filter DF1.

De welbekende F4 HF-smoorspoel, 104 mH.

Daar zijn ze dan.

Sperfilter voor Hilversum 1, tegenwoordig Radio 5 op 747 kHz.

Kon zo op de entree gezet worden, links antenneingang en rechts aarde.