Lettine Radio model 240X AM-CW-zender

 

De Lettine Radio Model 240X zender.

De stand van zaken 5-januari-2020.

Was het maar een Model 240, dan was er wat meer duidelijkheid over. Deze mededeling kreeg ik van Chris, N4JOY op een Amerikaans Forum over de firma Lettine :

"It was indeed a garage operation--father (Anthony) and son (Howard), primarily, with some hired help.  I recently spoke with a family member and was informed all remaining documentation owned by the family was destroyed by Hurricane Sandy."

Dat wordt dus uitzoeken !!!

Dit is het apparaat in een zeer slechte staat, verroest, besschadigd en verbouwd. Bovendien het type met de X . Misschien voor Export, nee, dan had er geen 110 Volts voeding opgezeten. Misschien de Low-Cost versie van de 240 ??? Wie zal het weten.

In deze doosjes zitten de spoelen, de doosjes zien er nog wel aardig uit, de inhoud minder.

De zender vanaf de bovenzijde gezien. Links boven de 5U4 gelijkrichter, dan een smoorspoel met daarnaast een grote voedingstransformator, rechts daar van twee buisvoeten voor de modulator eindtrap met twee 6L6.
Dan links de voet voor de oscillatorbuis, 6V6, de spoel van de HF-eindtrap, weer de voedingstrafo en dan een buis van de fasedraaier van de modulator met een 6N7 dubbeltriode,

Links onder de Oscillatorspoel, dan de voet voor de HF-PA-buis, een 807, dan rechts naast de meter de modulatie trafo en dan nog de voorversterker van de modulator, een 6SJ7, die er trouwens niet in zit, de voet is gewijzigd naar een 9 pens B9A.

De onderkant, de bundel zwarte draden onder komt uit de voedingstrafo en is niet origineel evenals de trafo zelf. De echte zal wel verbrand zijn. Verder veel vieze componenten. Bij de afvlak-elco's ontbreekt ook wat.

Het gedeelte bij de eindtrap. De netschakelaar is de schakelaar van een potmeter geworden, weg ermee. Met het kleine afstem-C.tje links boven wordt de tankkring afgestemd, plaatafstand 1 mm ??

De oscillator met veel vervangen condensatoren van Philips. Dit ziet er verder vrij redelijk uit.

Maar nu komt het, de eindtrap van de modulator met een balansingangstrafo, zo ziet dat er bij model 240 niet uit......

Het apparaat uit de kast gehaald, je moet toch ergens beginnen. Het ziet er niet erg fris uit.

De achterkant met verroeste trafo's.

Op de achterkant zijn ook wat wijzigingen uitgevoerd. De bevestiging van de voedingstrafo klopt niet, de witte draad ???? De antenneaansluiting is oorspronkelijk met twee porselijnen aansluitknoppen, maar dit is misschien toch wel handig.

Het lijkt wel of er wat uitgelopen is, of waterschade??

Dit is dus de toestand waarin ik hem kreeg. Met gezwinde spoed het voorpaneel er afgehaald en schoongemaakt.

Dat ziet er al weer een stuk beter uit, nieuw zal het nooit meer worden.

De tafo's met veel moeite van het chassis gehaald, schoon gemaakt, ontvet en zwart gespoten. Dat ziet er weer mooi uit.

De voorkant van het chassis.Rechts de verkeerde buisvoet.

De achterkant, hoe krijg ik dat weer beter??

De onderkant, veel componenten moeten vervangen worden, misschien alles slopen en opnieuw beginnen?

De modulator-eindtrap met balansingangstrafo.

Dat is vreemd, de beide uitgangen van de balans-input-trafo zijn aangesloten op de punten 4 van de buizen en met een serieweerstand van 2200 Ohm aan punt 5 aangesloten. Bij een 6L6 is punt 4 het schermrooster en punt 5 het stuurrooster. Dit heb ik nog nooit eerder gezien, kan dat werken???? De punten 3 zijn niet meer bedraad, maar daar waren de draden van de modulatietrafo op aangesloten. De 6N7 is waarschijnlijk vervangen door de 6SJ7.

Zo ziet een model 240 er niet uit van onderen.......

Geen ingangstrafo..........

Dat moet dus toch verder uitgezocht worden. Zo is de modulator in het model 240X bedraad, kathodes gewoon aan aarde.

De anodestroommeter van Simpson is ook weer gepoetst en getest.

Een echte Simpson.

Dan de spoelen, dat wordt nog een hele opgave. De JEL-spoelen zijn van de tankkring en de MCL-spoelen van de oscillator. (anodekring). Die van de 20 meterband zien er nog redelijk uit en zaten er ook nog in.
Van de 40 meter-band heb ik allen de tank-spoel en van de 80 meter heb ik een oscillatorspoel en twee tank-spoelen, waarvan één bijna onherstelbaar defect.

20 meter tank-kring met koppelspoel.

20 meter oscillator-spoel.

40 meter tankkring.

80 meter tankkring, is nog wel te repareren.

80 meter tank-kring, dat wordt een lastige.

De 80 meter oscillatorspoel.

En dan natuurlijk de kast.

Heeft ook een opknapbeurt nodig.

't Ja.....

Al met al hoef ik mij met deze zender nog niet te vervelen.

De documentatie: manual in pdf

De modulator van de 240X, zoals die nu bedraad is.

Zo ziet het er dus uit, de 12AX7 is dus geen amateur-modificatie, maar door de (kleine) firma Lettine zelf bedacht en gemaakt.

Stand van zaken, 5 januari 2020.

Nadat alle onderdelen van het chassis zijn verwijderd blijft er een vies, verroest stuk ijzer over. Allereerst alle oude soldeerverbindingen met een gasbrander laten smelten en met een vochtige doek weggeveegd, daarbij gelijk al met allerlei poetsmiddelen gekeken wat het beste werkt.

Het eerste resultaat, de grote tinklodders weggeveegd.

De bovenkant al eens voorzichtig met allerlei chemicalien, poetssponsjes en staalwol bewerkt. Rechts nog een onbewerkte kant.

De achterkant, dat ziet er ook niet echt mooi uit.

Voorkant, hoewel deze zijde niet zichtbaar is als de frontplaat gemonteerd is, wil ik deze toch ook wel poetsen.

Met dit resultaat kan ik wel leven. Het chassis is gedurende twee uren in een oplossing van soda in warm water geweest. Het chassis diende als kathode en werd aan de min 25 Volt aangesloten. Een oude ijzeren bout werd onder het chassis gelegd en aangesloten aan de plus 24 Volt. Stroom begrensd op 3 ampere en twee uur wachten. Niet met open vuur in de buurt komen, er komt namelijk vrij veel knalgas vrij bij deze behandelmethode. Hierna nog weer eens met Commandant4 en staalfix en weer diverse sponsjes de rommelresten verwijderd en het resultaat mag er zijn.\

De achterkant ziet er ook weer wat beter uit.

Alle buisvoeten weer gemonteerd, de voet voor de 6V6 en 807 vervangen door porselijnen exemplaren. Eerst alle aansluitingen schoongemaakt en van oude bedrading ontdaan. Dat is een behoorlijke klus aangezien Amerikanen alle draden zodanig aan de aansluitingen bevestigen dat solderen al bijna overbodig is. De draden vallen er neit spontaan af....De gloeidraad aansluitingen bedraad en de 110 Volt ingang van twee nieuwe condensatoren voorzien.

Natuurlijk even proberen of de lampjes gloeien, er ontbreekt er nog één, de 6N7. De spoelen passen ook nog tussen de buizen.

Nog een vooraanzicht, het frontje is nu ook gepoetst, het begint er een beetje op te lijken.

Gelijkrichter en oscillator.

De modulator met twee nieuwe 6L6en, het liefst had ik alle buizen in glasuitvoering gehad, maar het lijkt mij verstandiger de eerste versterkertrap met de 6SK7 met een metalen huis toe te passen. Zo veel hoogfrequent in zo'n klein hok, dat moet mis gaan.

De achterkant, die ziet er ook wel weer acceptabel uit. De zender is ongeveer 70 jaar oud, dus mag hij er wel wat gebruikt uit zien.

De volgende stap is het herbedraden van het zendergedeelte, wordt vervolgd.

Terug naar begin van de pagina.