Het Spy-radio-project

Al heel veel jaren geleden heb ik een koffertje gekregen van een oude kennis. Deze meneer wordt nu, in 2018, 90 jaar. Dat koffertje gebruikte hij om zijn voetbalspullen op te bergen en aangezien hij niet meer voetbalt had hij het ding niet meer nodig.
Het leek mij ontzettend geschikt om er een radio in te bouwen zoals dat tijdens de tweede wereldoorlog gedaan werd. Maar ja, er kwam weinig van terecht. Na het lezen van enige boeken over spy-radio's werd mijn enthousiasme weer aangewakkerd en heb ik de zaak weer op gepakt.

Het boek van Louis Meulstee, Wireless for the Warrior Volume 4-Clandestine Radio, een echte aanrader voor wie een spy-set wil maken, maar ook een uitgave over "De perfekte Spion" leverde talloze Ideeën op.

Tevens laat het boek "The clandestine Radio Operators" veel prachtig materiaal zien. Typisch is ook dat heel veel van deze sets door toenmalige radio-amateurs werden ontworpen.
Dus, waarom niet een nieuw type ontwerpen????  Kopen is geen optie, als ze er al zijn, moet er goud voor worden betaald.

Het koffertje is er dus, maar ik wil het niet beschadigen. Er wordt een houten frame binnen in gebouwd.

Zo ziet het originele koffertje er uit, het is gemaakt van "ECHT VULKANFIBRE", dat staat op een plaatje aan de zijkant.

De binnenkant ziet er ook heel echt uit met een soort papieren bekleding.

Het binnenwerk in aanbouw

Op deze afbeelding is het houten frame te zien. Geheel links een plaats voor de seinsleutel en hoofdtelefoon, dan de ruimte voor de zender en rechts het vak voor de ontvanger. De uitsparing in het midden is voor de verbindingen tussen zender en ontvanger.

Zo zou het er uit kunnen zien.

Na  heel veel ontwerpen van zenders te hebben bekeken heb ik een in mijn ogen heel echte zender gebouwd met als local oscillator (kristal) een 6V6 en als eindbuis een dubbeltetrode, de 832A. Eigenlijk een buis voor hoge frequenties, maar al hij daar werkt doet hij het zeker ook in de 40 meterband.

Het voorlopige schema van de zender :

Intussen is ook het ontwerp van de ontvanger klaar, het is een variant op de ontvanger van de "Paraset", waarom het wiel opnieuw uitvinden? Deze ontvanger werkt uitstekend. Aangezien ik niet kan seinen zonder mijn eigen tekens te horen heb ik ook een "Sidetone oscillator" toegevoegd, deze wordt met de zender meegesleuteld en het uitgangs-signaal via een 1 MOhm weerstand aan het stuur-rooster van de LF-trap van de ontvanger gekoppeld.

Het schema van ontvanger en sidetone oscillator.

Spoelgegevens Spy-Radio :

Ontvanger    
     
Spoeldiameter L1 en L2 22 mm  
Draaddiameter 0,6 mm  
Aantal windingen L1 4  
Aantal windingen L2 24 Aftakking op 3 wdg van onder
Lengte L2 18 mm  
Zelfinductie 10 µH  

 

Zender    
     
Masteroscillator L1 en L2 op één spoelvorm    
Spoeldiameter 22 mm  
Draaddiameter 0,6 mm  
Spatie 0,1 mm  
Aantal windingen L1 24  
Lengte L1 18 mm  
Zelfinductie L1 10 µH  
Aantal windingen L2 3  
     
Eindversterker L3 en L4 op één spoelvorm    
Spoeldiameter 32 mm  
Draaddiameter 0,6 mm  
Spatie 0,1 mm  
Aantal windingen L3 en L4 16  
Lengte L3 en L4 13 mm  
Zelfinductie L3 en L4 10 µH  


De localoscillator in proefopstelling, lampje brandt!!!!

De eindtrap er aan gekoppeld.

In de dip loopt er nog voldoende stroom.

Componenten proefopstelling.

Het eerste resultaat, maar nu moet het netter en beter gebouwd worden, dus alles weer uit elkaar.

Na veel zaag en boorwerk is een frontplaat ontstaan waar de diverse onderdelen op gemonteerd worden. De oscillator en eindtrap heb ik als een soort modules gebouwd, waarbij de afstemkringen los onder de frontpaat gemonteerd worden. Als alles klaar is wordt de radio weer gedemonteerd en het aluminium front met zwarte wrinckle-lak gespoten. Verder moet er nog een voeding voor 6,3 V wisselspanning en 250 en 500 Volt gelijkspanning gemaakt worden.

Als eerste de local-oscillator:

 

Op een paar pootjes gezet, zodat er onder ook nog wat langs kan.

De achterzijde met ontkoppelcondensatoren, de roosterlek- , schermrooster- en kathode-weerstand. Deze laatste is nog niet verder aangesloten aangezien hij aan de seinsleutel komt te hangen.

De eindversterker met de beide anode-aansluitingen naar voren. Boven, de weerstand van het schermrooster, 680 Ohm.

De ontkoppel-condensatoren zijn al gemonteerd terwijl ook de koppel-C naar de oscillator aanwezig is. Alle weerstanden zijn gemonteerd en ook hier is de kathodeweerstand nog niet aangesloten.

Nog een blik op de schakeling. In de beide roosterleidingen zijn voor alle zekerheid maar een paar stop-weerstandjes aangebracht. Je weet maar nooit hoe enthousiast zo'n buis is.
Alle componenten van de zender zijn al een paar keer aan elkaar gekoppeld en het geheel werkt als een speer.

De ontvanger-module.

Links de 6SK7 en rechts de 6SH7. Pas vooral op met de aansluiting van het remrooster en de kathode van de 6SK7, resp. 3 en 5. Ik had ze verwisseld en ben zeker een uur bezig geweest het euvel te vinden, want de ontvanger werkte maar wilde niet goed terugkoppelen. Maar ja, ik had ook een nieuwe ontvangerspoel gemaakt en alles opnieuw opgebouwd, ja waar ligt het dan aan???

De onderkant met nu punt 3 van de 6SK7 direct aan aarde en een vrije aansluiting 5 voor de tap op de ontvangerspoel.

De linkse oranje draad gaat naar de loper van de terugkoppel-potmeter. De rechtse is voor de gloeispanning. Ik heb iets modernere componenten toegepast aangezien de ruimte in de koffer niet echt over houdt.

Module 4, de side-tone-oscillator.

De ca.850 Hz oscillator voor de side-tone met 6SJ7.

De achterkant met redelijk moderne componenten. Ik heb het streven, alles met oude spullen te bestukken, laten varen. Deze spy-radio wordt nooit een echte..

En nog een zijaanzicht van deze piep-generator.

De ontvanger voor test-doeleinden in elkaar gezet, kijken of het nog steeds werkt.

Links de afstemknop en rechts daarvan de "Regeneration" knop voor de terugkoppeling. Verder rechts de hoofdtelefoon-aansluiting.

De ontvanger-module gemonteerd.

Iets gedetailleerder.

De  bedrading met de rest van de onderdelen.

Zijaanzicht met een Amroh uitgangstransformator. Daar wordt nog een zwarte plakker over gezet.

Rechts de side-tone-oscillator.

Misschien past hij er omgekeerd ook nog op, dat gaan we proberen.

Nu moeten de laatste gaten gemaakt worden in het chassisch en wordt de alu-plaat met wrinkle-lak gespoten.
Hopelijk lukt dat ook en kan het geheel in elkaar gezet worden.

Alle gaatjes zijn nu geboord en gevijld, de volgende stap is het spuiten met wrinkle-lak. Eerst maar eens kijken hoe dat moet op YouTube, ik heb het nog nooit eerder geprobeerd.......

 

 

 

Hierna moet er nog een passende voeding gemaakt worden.

U wordt op de hoogte gehouden.

 

.