SCR-593/BC-728
BC-728, ontwikkeld in 1943,
Het is een waarschuwings- of alarmontvanger. Hij werd gemonteerd in een voertuig, meestal tegen de rechter deurstijl.
De BC-728 werd gebruikt in artillerie omgevingen. Een waarnemer melde de doelcorrecties die door de ontvanger werden weergegeven en aan het artilleriepersoneel werden doorgegeven.
De ontvanger kon ook als een soort handtasje over de schouder worden gedragen, met 10.2 kg. gewicht wel wat zwaar.
Frequentie bereik 2.0 to 6.0 MHz in 4 preset kanalen, geschakeld met druktoetsen.
Power supply 2-V Batterij TM 11-859,
Verbruik 1,85 A.
Modulatie AM.
Ontvangst van alleen toon en spraak.
Antenne 7 foot telescoop; werd gedragen aan de loop-antenne-kabel.
Gewicht: 10.2 kg.
Algemeen.
De ontvanger.
Het voedingsgedeelte.
De werking van het voedingsgedeelte.
Accessoires.
Schema.
Dokumentatie.
Door op de afbeeldingen te klikken worden ze in een apart window vergroot.
BC-728 met rechts de antenne-aansluiting. De kabel dient eveneens als schouderriem.
De telescoopantenne wordt met de vleugelmoer vastgeklemd aan het toestel.
Het tweede exemplaar waarbij de voeding tijdelijk is verwijderd. De kleur is ook wat afwijkend.
De linker kant, de verhoging onder is voor de bevestiging van de antenne. De canvas strap dient om de antennekabel te fixeren.
De rechter kant. Onder het kijkglas van de accu. Boven weer een riempje om de kabel, tevens schouderband, vast te zetten.
Links van het kijkglaasje het gat van de antenneplug.
Het typeplaatje. Linksonder, het klepje waar achter zich een hoofdtelefoonaansluiting bevindt. Daarboven de volumeregelaar.
De drukknoppen A, B, C en D en de volumeregelaar, tevens aan/uit-knop.
De accu mag alleen in vertikale stand geladen worden.
Aan de achterkant de externe voeding-plug.
Nog een waarschuwing bij het laden.
Hier gaat het om. Wanneer deze pen ingedrukt wordt met de sleutel (rechts) , dan kan de interne 2 Volt accu geladen worden
vanuit een 6 Volt voeding. Is de voedingsspanning echter 12 Volt, dan dient de sleutel verwijderd te worden.
In deze positie dus alleen voor 6 Volt-voeding. De key is overigens vastgemaakt aan de voedingskabel.
De opengeklapte ontvanger.
De deksel van de set met luidspreker en schema.
De luidspreker van dichtbij.
Achter dit mooie gaatjespatroon bevindt zich de luidspreker, waarom daar geen waterdicht stukje plastic voor zit???
De ontvanger met de afregelpunten. Deze uitvoering is in licht aluminium uitgevoerd.
De bereiken van de vier druktoetsen.
De afregelpunten van de antennekringen.
De oscillator- en mixer-kringen.
De volumrregelaar en daar onder, de hoofdtelefoonplug.
De ontvanger gezien vanaf de scharnierkant. Het plaatwerk over de Antennespoelen is verwijderd.
Het zelfde, maar nu met (half) gemonteerde afscherming.
De andere kant van de ontvanger. De meest linkse buis is een VT172 ( 1S5 of DAF91), dit is de detector en tevens eerste LF-versterker. De rechtse buis is een VT174 ( 3S5 of DL92), de LF-eindbuis
De rechter kant van het chassis met de mengbuis, VT171 ( 1R5 of DK91)), dan een VT173 ( 1T4 of DF91) als oscillator , dan T1 , de eerste MF-trafo , V5 , MF-versterker en dan weer een MF-trafo.. Achter de mixer staat nog een HF-versterker met een VT173.
De andere kant met een blik op het schakelmechaniek en de volumepotmeter. In 1951 nog tegen schimmel behandeld.
Boven-aanzicht van de ontvanger. Links de HF-kringen, rechts naast de schakelaar, de oscillator-kringen en daar naast mixer-ingangskringen.
De voorkant, resp. onderkant van de ontvanger. Zo te zien is er een nieuwe weerstand 3,3 MOhm van Philips ingezet. Het zal wel nodig zijn geweest.
De gedemonteerde voedings-unit.
De andere zijde.
De kopse kant met twee selenium-gelijkrichters voor de accu-oplader.
De andere kant met de twee kabels die op de accu worden aangesloten. De zwarte bus links is de voedingsplug.
De onderkant van de voeding, de zwarte blokken zijn resp. de voedingstrafo en een smoorspoel. De schakelaar die links van de trafo te zien is, is de keuze-schakelaar tussen 6 of 12 Volt voeding. Deze schakelaar wordt ingesteld met een stopje aan de achterkant van de set. Daar over later meer.
Bovenaanzicht van het voedingsgedeelte. De aansluiting met de gele kraag is de plus-pool.
De beide triller-omvormers. Links een buis, eem 1T4 die misbruikt wordt als gelijkrichter. De vifpolige plug is voor de aansluiting van de ontvanger.
De voeding ingebouwd. Dit moet gebeuren voor dat de radio er wordt ingezet en zelfs dan gaat het nog heel moeizaam.
De accu wordt in dit rubberen omhulsel geplaatst. Het ronde gat is voor het kijkglas met de drie gekleurde balletjes..
Door het kleine gaatje rechts boven lopen de twee voedingskabels.
De bijbehorende accu BB-54-A.
De aanwijzingen voor het vullen en de laadprocedure.
De balletjes behoren alle boven te drijven.
De uitleg over de status van de balletjes.
De aansluitingen.
Met uitleg.
De werking van de voeding.
De voeding is een wat onoverzichtelijk gebeuren. Allereerst het schema zodat u aan de hand hier van de werking kunt bekijken.
De voeding bestaat uit twee delen, de spanningsvoorziening van de ontvanger en de oplader voor de twee-volts-accu.
De vijfpolige aansluiting gaat naar de ontvanger. De punten 1 en 2 zijn met de aan/uit-schakelaar van de ontvanger verbonden. In de stand "Aan" zijn 1 en 2 doorverbonden en zorgen dat de plus van de 2-Volt accu aan de vibrator VB1 wordt toegevoerd en de buis V7 van gloeispanning wordt voorzien (via R28 die er voor zorgt dat ook hier de gloeispanning 1,4 Volt is) , verder worden via het filter CH2 ( CH2 zorgt er ook voor dat de gloeispanning van 2 Volt naar 1,4 Volt zakt) en C31 de gloeidraden van de ontvanger gevoed.
De trilleromvormer met VB1 en T4 produceren de anodespanning voor de ontvanger. Er wordt hier geen extra gelijkrichter toegepast aangezien dit systeem een mechanische hergelijkrichting gebruikt. De vibrator schakelt zowel de primaire- als secundaire wikkeling. De middenaftakking produceert de gelijkrichte spanning en via het filter C35, CH3, C36, R27 en C37 wordt het aan de ontvanger toegevoerd ( aan punt 4). Trafo T4 beschikt nog over een extra wikkeling die de negatieve-roosterspanning van de LF-eindbuis nodig heeft ( ca. - 9,5 Volt) . Aangezien dit een wisselspanning is, moet die eerst gelijkricht worden, dat gebeurt met een 1T4 (V7) die als gelijkrichter geschakeld is. Deze spanning wordt aan punt 3 van de vijfpolige aansluiting teogevoerd.
De oplader.
Punt 1 van de laadconnector wordt aan de voertuigaccu aangesloten, deze kan 6 of 12 Volt zijn. VB2 is de vibrator voor de aansturing van T5. De spanning wordt aan de middenaftakking van de primaire van T5 aangeboden. De keuzeschakelaar SW4 wordt in de getekende stand voor 12 Volt gebruikt. Is de accuspanning echter 6 Volt, dan moet de schakelaar omgezet worden naar de 6-volts-wikkelingen. Dit gebeurt door een aan de voedingskabel gehangen stopje in de achterkant van het toestel in een daarvoor bestemd gaatje te pluggen. (Zie "Algemeen"). De secundaire middenaftakking is via CH5 aan punt 3 van de contactdoos aan geboden, een brug tussen punt 2 en 3 in de stekker zorgt er voor dat de laadspanning op de accu terecht komt. De gelijkrichting vindt plaats door de selenium-gelijkrichters Rect.1 en Rect.2.
De ontvanger is nu weer aan het scharnier bevestigd.
De zwarte stekker wordt aangesloten aan de luidspreker waar tevens de uitgangstrafo op bevestigd is. De rechter stekker is voor de spanningsvoorziening.
De antenne met draagriem.
De klem van de AN-73-A.
De telescoopantenne, in uitgeschoven toestand ongeveer twee meter lang. Er schijnt aan de top ook nog een dopje te zitten, bij mijn exemplaren dus niet......
Het schema van de ontvanger.
Voor meer details, HIER een pdf van een artikel uit Band 1 van "Das Surplus-handbuch" van Bernd Jacobi.
Het technische manual TM-11-859 in pdf.