Accessoires van de ARC-5

Beetje bij beetje wordt het aantal componenten van een bijna complete en vooral werkende ARC-5-installatie bij elkaar gesprokkeld,

 

Radio Control Box BC-451-A

Radio Control Box BC-450-A

Antenna-relay Unit RE-2/ARC-5

Schakeling ter vervanging van de dynamotor.

Radio Controlbox BC-451-A/ARC-5

Dit is de control-box waarmee de zenders en modulator van ARC-5-set worden ingeschakeld.

In het midden de AAN/UIT schakelaar. Links boven de keuzeschakelaar voor Tone, CW en Voice, waarbij Tone overeen komt met MCW (toon gemoduleerde telegrafie), CW ( Continuous Wave of ongedempte telegrafie) en Voice (Telefonie). De rechter schakelaar dient voor het kiezen van één van de maximaal vier vast ingestelde zenders die in het systeem gemonteerd kunnen worden.

De ronde zwarte knop is een seinsleutel die parallel geschakeld staat aan de seinsleutel-ingang van de box. Onder het glimmende plaatje rechts boven bevindt zich een schakelaar. Ik moet nog uitzoeken waar die voor dient ( See instruction book, maar dat heb ik niet...)

Links de microfoonsocket en rechts daar van de seinsleutel ingang. Verder de veelpolige connector voor de verbinding met de modulator-unit.

Het type-plaatje met serie-nummer.

Het binnenwerk met boven midden de solide veer van de seinsleutel en links de nog onbekende schakelaar.

Vanaf de andere kant gezien.

 

Een overzicht hoe de verschillende kastjes en mountings aan elkaar worden geschakeld.
Hoe je aan de 451-A een antennestroommeter aan moet sluiten is me niet duidelijk.

Top van de pagina

Radio Controlbox BC-450-A/ARC-5

Dit is de remote-controlbox die voor de bediening van de ontvangers is bedoeld. De afstemming gaat dan via mechanische "Bowden-kabel" ( Zie daar maar eens aan te komen) en de rest gaat electrisch.

De bediening voor de drie radio-ontvangers, links, 3 - 5 MHz, midden 190 - 550 kHz en rechts 6 - 9,1 MHz. Er kan per ontvanger gekozen worden tussen CW  OFF - MCW, waar bij CW de BFO wordt ingeschakeld en bij MCW ook telefonie in AM kan worden beluisterd. Verder kun je kiezen uit A- of B-bus waar de ontvangers aangesloten zijn. Met de zwengeltjes worden de ontvangers afgestemd. Met de "Increase output" kan het geluidsniveau voor de hoofdtelefoons geregeld worden..

Een blik op de middelste ontvanger.

Typeplaat met serienummer.

De onderkant met de aansluitconnectors die met kabels naar het ontvanger-rack gaan. Ook de drie Bowden-kabel-aansluitingen zijn hier goed te zien. Verder de hoofdtelefoon-aansluitingen.

Nog een detail van de aansluitingen.

De achterkant met de keuzeschakelaars boven de de volume regelaars onder. Op deze afbeelding is het tandwiel mechaniek voor de afstemming goed te zien.

Het geheel vanaf de andere kant bekeken.

Het schema van de BC-450-A

 

Top van de pagina

Antenna-Relay Unit RE-2/ARC-5

Ik was hem tegen gekomen bij een webwinkel van allerlei dump-artikelen in Italie. De prijs kwam overeen met de prijs van een command-set zender, met nog een keer de prijs van een command-set ontvanger voor de verzendkosten
Een redelijke investering voor zo'n simpel ding, maar ja, je ziet ze zelden en ze worden niet meer gemaakt.

Op internet zag het exemplaar er mooi uit, maar deze heeft waarschijnlijk een noodlanding in de Middellandse Zee meegemaakt, de sporen van (zout) water zijn heel goed te zien.

De drie aansluitingen, TR voor Transmitters, ANT voor de antenne en REC voor de receivers.

Binnen in het kastje zit een antennestroom-meter, waarschijnlijk een thermokoppel. Voor het uitlezen van de stroom kan gekozen worden voor het instrument in het kastje (Local) of voor een meter elders in het vliegtuig (Remote).

De grote aansluiting is voor de bediening vanuit de modulator via het "Key-circuit" het antennerelais te bedienen. Verder is hier in ook de meetleiding van de antennestroom aangesloten. De clipjes dienen voor de bevestiging op een shock-mount-rackje.

Het typeplaatje met producent-code CBY en die staat nu weer net niet op de lijst.

Aan de boven- en onderkant bevinden zich nog twee aansluitingen. Deze zijn van de serie-condensator voor de antenneverkorting.
De capaciteit is 50 pF en de doorslagspanning 7,5 kiloVolt. Aangezien dit een vacuum-condensator is, zal er wel geen interne waterschade zijn.

Voor het verwijderen van de condensator dient een van de zijkanten van de houder te worden losgeschroefd.

Zo ziet de C van 50 pF er dan uit.

Het binnenwerk, gelukkig is hier geen waterschade. Links boven het meet-instrument, daar onder de omschakelaar. Het bruine blokje is een thermokoppel. Rechts daar van de stroomtransformator. Rechts boven het antenne-relais.

Op deze afbeelding is nu links onder het antennerelais.

Detail van het relais. Het liep erg zwaar, maar door het enige keren te bewegen was de originele soepelheid snel weer terug.

Hier onder nog het schema van deze indrukwekkende unit.

Top van de pagina

Schakeling ter vervanging van de dynamotor.

Hoewel het gierend geluid van de dynamotor altijd een onuitwisbare indruk achter laat op de toeschouwers, is het in feite een onding. Een dynamotor is een volledige kortsluiting bij het inschakelen en sommige (schakelende) voedingen kunnen daar niet zo goed tegen, hij produceert veel lawaai, nu viel dat in een vliegende bommenwerper niet echt op, daar waren wel sterkere geluidsbronnen, maar hij produceerde vaak ook een storend geluid in de koptelefoon en dat is vervelend.
De oplossing bij ons, "slimme radioamateurs": "Gooi dat lawaaiding er uit en maak een simpel, door het lichtnet gevoed voedinkje van 250 Volt". Ja, dat is natuurlijk wel de oplossing, maar ja, heimwee naar dat mooie geluid .................

De grote, zwarte lawaaimaker.


Toch weegt dan het opheffen van de storing zwaarder en wordt er een extra voeding aan gehangen. En dat laatste is nu precies het punt. Je wilt eigenlijk de volledige functionaliteit van het ontvanger-rack en de ontvangers zelf behouden. Het moet dus ook mogelijk zijn de dynamotor zonder al te veel handelingen er weer op te zetten en te laten draaien. Na enig nadenken ben ik dan tot de onder beschreven oplossing gekomen. Het werkt voortreffelijk.

Dit is de oplossing, er kan nog een behuizing omheen gemaakt worden voor diegenen die bang zijn een klap van de 250 Volt te krijgen.

De onderkant van de schakeling, de bussen zijn van miniatuurstekkers met een binnendiameter van 2,4 mm. De rode is voor 250 Volt, de gele voor 28 Volt en de blauwe is de gemeenschappelijke 0 Volt. Dit alles is zodanig uitgemeten en geplaatst dat het op de drie-punts aansluiting van de dynamotor past.

De bovenkant met de aansluitingspennen voor de externe 250 Voltvoeding. Als nog beschikt over ouderwetse contrastekkers is het aan te raden de pennen op de juiste afstand van elkaar te plaatsen.

Het relais is een nog steeds zeer gangbare 24 Volts DC-uitvoering met drie wisselcontacten. Dat is wat overdadig, minder kan prima, maar ja die lagen dus niet in de junkbox. Het relais is bevestigd met een hoekstukje van blik vastgeschroefd aan het relais en aan de andere kant gesoldeerd op de onderplaat( ook blik).

Op deze afbeelding nog een blik op het geheel.

Het schema is redelijk te overzien....  De bovenste diode zorgt er voor dat wanneer de 250 Volt stekker verkeerd om wordt aangesloten er geen schokkend dingen gebeuren. De diode zorgt er tevens voor dat de andere, in het rack geplaatste ontvangers, niet van anodespanning worden voorzien wanneer ze niet geactiveerd zijn. Zo gauw de 28 Volt aanwezig is op de pennen van de dynamotoraansluiting ( Dat is wanneer de keuzeschakelaar van de ontvanger op CW of MCW staat) trekt het relais aan schakelt de 250 Volt DC van de reeds ingeschakelde 250 Volt-voeding aan. Na het opwarmen van de gloeidraden komt de ontvanger tot leven.
Wil je het allemaal nog realistischer maken, dan kun je nog een aparte aansluiting maken voor een losse dynamotor. Zorg er wel voor dat hij hoorbaar is, maar dat zijn storingen niet in de ontvanger geraken. De aansluitingen voor die dynamotor kunnen parallel geschakeld worden zodat bij het aanzetten van één of meerdere ontvangers de dynamotor ook start. Bij meerdere ontvangers werken de 1N5408 diodes als een OF-poort voor de dynamotor.

Top van de pagina

 

Flag Counter