Inductance Aerial Tuning No.1      Z.A. 10435

Na de restauratie

Het binnenwerk.

Documentatie.

Inductances Aerial Tuning No.1

Een hele mond vol voor een antenneaanpaseenheid. Maar wel één voor de WS-19 HP, de High Power versterker voor de 19-set.
Het heeft jaren geduurd voor ik er een heb gevonden. Ik was al zo ver een rolspoel van een WS-62 op te offeren voor een namaak aanpasser, maar die heeft het nooit verder gebracht dan een montage op een plankje.
De antennetuners voor de WS19-HP zijn uiterst zeldzaam, zo zeldzaam zelfs dat er bijna geen enkele fatsoenlijke afbeelding bestaat op internet.

Op deze afbeelding is hij te zien, een van de weinige foto's op internet. Er zijn grijze en groene exemplaren en alles wat er tussenin zit.

Omdat mijn exemplaar goed aan te zien was dat hij ongeveer 80 jaar oud is moet er het nodige opknapwerk aan verricht worden. Vooral de verflaag was bijzonder gehavend. Bij de plaatselijke doe-het-zelf zaak een kleur laten maken die er het dichtst bij komt. Maar ja, er moet eerst nog
wel het een en ander gedaan worden, ontvetten, schuren, twee keer in de primer met lichtjes schuren en dan nog eens twee lagen lak er over met weer het nodige schuurwerk. Daarna waarschijnlijk in de autowas, maar zo ver is het nog niet.
We hebben het dan over de omhulling, maar er zit ook nog wat binnen in de trommel. Ook hier valt nog veel winst te behalen.

Na de restauratie.

De "Inductances Aerial Tuning N0.1" in vol ornaat met rubber bevestigingsblok.

Links onder de aansluiting voor de kabel naar de WS-19HP. Rechts de fixeringklem die het grote instelwiel vast zet.  Boven het telwerk dat nu op 16 staat, maar van ca. 0 tot 99 loopt.

Magazijnnummer ZA 10435 en een PC nummer 84855, wat dat ook moge betekenen.

De achterkant met de aansluiting voor de X5-condensator die in serie met de sprietantenne geschakeld is ter voorkoming van schade bij het aanraken van hoogspanningleidingen onderweg.

Wanneer de rolspoel op een horizontale ondergrond gemonteerd wordt is de uitlezing wat onlogisch, maar dat schijnt nooit een probleem geweest te zijn. De Spoel werd in alle standen in een voertuig gemonteerd, als je er maar bij kon  en het ding niet al te veel in de weg zat.

Een typische opstelling op de Power Supply Unit. De X5-condensator is tegen de High Power-kast gemonteerd, net te zien boven de rolspoel. De afbeelding komt uit Wireless For The Warrior deel 3 van Louis Meulstee (PA0PCR).

Op deze afbeelding ( eveneens uit WftW deel 3) is de spoel gemoneerd op panel-mounting No.9 voor montage aan het plafond van het voertuig.

Nog een overzicht van de opzet van een WS-19 met High Power en Inductances Earial Tuning No.1.

Terug naar boven

Het binnenwerk.

Als je het niet beter zou weten kom je tot de slotsom dat deze rolspoel uit een WS-62 komt, maar dat klopt niet, daar over later meer.

Dat is hem dan. De lengte van de spoelvorm is 170 mm en de diameter is 55 mm. Het aantal windingen bedraagt 100, dwz. de teller telt ook tot 100 of één tel per winding. Dit klopt niet helemaal, maar dat komt later aan de orde. Het wieltje is zodanig gemaakt dat er steeds één winding van de spoel wordt aangeraakt.

Nog een blik op de zijkant, hier kunt u ook nog het aantal windingen na tellen.

De voorkant met het telwerk. De beide gaten, links en rechts onder de aandrijfas zijn voor de bevestiging aan de voorste deksel.

De achterkant met het contact naar de aansluiting aan de spoel. Rechts boven het loopwieltje. Ook hier twee gaten voor de bevestiging aan de achterdeksel. In de rubber tules steken nu twee pennen die bevestigd zijn aan de achterdeksel.  Deze houden de unit op zijn plaats.

Op deze afbeelding een belangrijk detail. Op de as van het rolwieltje is aan aan beide kanten een vijftal windingen aangebracht van dun draad. Dit zijn een soort stootblokken voor het rolwieltje en voorkomen dat dit te ver naar de buitenkant van de spoel komt met als gevolg dat de laatste windingen van de spoelvorm af gedrukt worden Of dit een originele modificatie is weet ik niet, maar zeer nuttig is het in elk geval.

Ik heb ook de zelfinductie gemeten bij verschillende tellerstanden:

0 0  2 muH

2 5  33 muH

5 0  69 muH

7 5  110 muH

9 9  146 muH.

De spoel heeft een totale zelfinductie van 150 muH, maar door de beide stootblokjes wordt de effectieve waarde iets minder.

Omdat deze spoelen niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn, zou je dus kunnen overwegen een WS-62 ATU toe te passen, die ziet er redelijk gelijk uit en is ook voort gekomen uit dit ontwerp, de voor- en achterkant zijn één op één overgenomen, het telwerk ook. Maar er zijn wat afwijkingen die aantonen dat er wat geleerd is van de oude uitvoering.

De bodemplaat is gemaakt voor de bevestiging op een chassis.

De voorkant, door de knop is niet goed te zien dat het frontje precies het zelfde is als bij de WS-19-HP-uitvoering. De draaiknop is echter afwijkend.

De achterkant is ook het zelfde, alleen de twee bevestigingsgaten worden niet gebruikt.

Op deze foto de twee wieltjes die voor een betere verbinding zorgen met het draad op de spoel. De vorm is ook anders, het wieltje raakt steeds twee windingen aan.

Op bovenstaande afbeelding is nog beter te zien hoe det wiel zich een weg baant tussen de windingen door.

U ziet hier hoe de begrenzing is gemaakt, aan de rechterkant van het wiel loopt de geleiding een eindje door. Dit geldt ook voor het ander wiel. Hierdoor kunnen nooit de uiterste punten van de spoel gehaald worden.

De vergelijking van de twee units. Boven de WS-19-HP en onder de WS-62. De lengte van de laatste spoelvorm is een stuk korter, het aantal windingen is echter ook honderd en de windingen zitten dichter op elkaar, dus een hogere zelfinductie. 195 muH.

De beide achterkanten, links de WS19-HP en rechts de WS62

Terug naar boven

Mechanical Replacements and Adjustments.

Demontage en montage van de spoel. Met dank aan Rob Sardemann. Hier onder de door Rob aangeleverde documenten in pdf:

AMP-RF-No-2-First Echelon work

Amplifiers R.F. No.2 Modification.pdf

Terug naar boven

 

Flag Counter