Wavemeter Class C No. 1 ( 1939 ) Mk-2 S/N ZA-14977

Deze wavemeter werd gebruikt in combinatie met de sets Wireless Sets No's 1, 2, 3, 7, 9 en 11

De meter beschikt over drie bereiken, te weten:

Range 1 : 1360 kc/s -- 2235 kc/s (220,6m -- 134,2m)
Range 2 : 2220 kc/s -- 4170 kc/s (135,1m -- 71,9m)
Range 3 : 4135 kc/s -- 7510 kc/s (72,5 -- 39,9m)

De nauwkeurigheid van het apparaat bedraagt + or - 0,1 %, bij voedingsspanningsvariaties van 20%, temperatuurschommelingen van + of - 10 graden Celcius.
De voedingsspanning bedraagt 6 V en door de vibratorunit wordt 100 V opgewekt. Het stroomverbruik van de 6 V bedraagt ca. 0,9 Ampere.
De enige buis die in het apparaat aanwezig is, is een triode/penthode, van het type A.R.T.P.1. met een negenpens voet. Zie hier.

Het apparaat met draagriem.

Vooraanzicht met liggend het zwarte doosje voor de reservebuis ARTP1.

De Workinginstructions, het schema is wat gecorrigeerd en ik weet nog niet of dit correct is.

Op deze foto is de 6 volt-connector goed te zien. Ook het vergrootglas voor de uitlezing is goed te herkennen. Rechtsboven de bereikschakelaar en daaronder de afstemming. Rechtsonder de hoofdtelefoonaansluiting.
De antenne-plug zou volgens het boekje (1940) links naast de schaal moeten zijn. Dat blijkt dus tevens het handvat te zijn, die Engelsen waren wel slim.

Het dekseltje kan met twee moertjes losgemaakt worden om de schaalverlichtingslampjes te verwisselen.

De twee lampjes en de loupe  voor de uitlezing van de schaal.

Plaats voor reserve-buis en PSU.

Doosje voor de reservebuis.

De inhoud.

Vibrator-unit.

Schema van de vibrator.

Dit is het binnenwerk met de rolspoel en de ARTP1

Op deze foto is de bereikschakelaar te zien en de drie calibratie-punten.

Het apparaat vanuit een andere hoek.

Blik op de ARTP1.

Een deel van de afstemschaal en de voedingskabel.

Door deze gaten zijn de callibratietrimmers te bedienen. Normaal worden ze met een dekseltje afgedekt.

In de bodem is een groot schroefgat gemaakt, met een messing schroefdeksel, heel solide.

De ARTP1 is van hieruit bereikbaar en wordt door een rubber kussentje in de schroefdop op zijn plaats gehouden. De schroefdop is waarschijnlijk geleend van de Marine, deksel van een zeemijn waar onder de ontsteker zit........ .

 

Dit is de correctiekaart, bij vervanging van onderdelen of bij het vaststellen van te grote afwijkingen kan op de achterzijde een nieuwe kromme worden getekend.

Pamphlet No. 29
SIGNAL TRAINING volume III 1940





En HIER nog een pdf van een Australische handleiding.