Buzzer Valve Type 2

Morse Trainings Unit van het Air Ministry.

Wat het ding precies doet is nu duidelijk. Het is een LF-Oscillator die kan worden gesleuteld om de vereiste CW-vaardigheid voor het Air Ministry onder de knie te krijgen. De eerste foto's waren van E-Bay gekopieerd, het apparaat is echter door PA0GSB aangeschaft, hierdoor werd ik in de gelegenheid gesteld er echte foto's van te maken.

Volgens de pluggen kan er ook nog storing aan het signaal toegevoegd worden, dit signaal staat parallel aan de Phones-socket. De storing kan dus zo van een radio-ontvanger gehaald worden en hiermee kan tevens de sterkte van het stoor-signaal geregeld worden.

De 5-standen selector voor de toon-frequentie. Nummer 1 voor de laagste toon, op stand vijf staat er geen C meer gekoppeld over de oscillator-spoel zodat de frequentie vrij hoog of wel ongedefinieerd zal zijn. Het meest linkse knopje is de aan/uit-schakelaar. De Aan/uit-bedieningsknop ziet er niet erg origineel uit.

Serienummer 2.......... In het kader van de bezuinigingen werd er, hoewel de gaatjes al geboord zijn, geen mooi typeplaatje op gezet maar werd er gestempeld.

De ingang voor de storingsbron en de telefoon-aansluiting.

Met de selector-switch kan de toonhoogte worden ingesteld.

De sluiting van de boven-klep.

 

Het klepje, waar onder zich de twee buizen bevinden. een VR22 en een VR21.

Het geheel in gesloten toestand.

Binnenkant van de klep van het batterijcompartiment.

De bestellijst.

Achteraanzicht met geopende klep. De linkerkant is voor de anode batterij en de rechter voor de gloeispanningsbatterij.

Binnenkant vanaf de rechterzijde, vreemde volumeregelaar-knop, lijkt wel Engels.

De LF-oscillator transformator.

De linker-kant met uitgangstrafo.

De bovenkant met links de VR21-oscillator (Equivalent 210LF) en rechts de VR22 LF-versterker.

De onderkant met de enorme sockets. Verder zit er niet zo veel in.

De buisjes.

VR21 of 210LF

Nog een VR21 of 210LF..

De VR22, redelijk zeldzaam.

VR22 detail, de electroden-constructie is onder een hoek gemonteerd aangezien het anders niet in de ballon paste. Er waren in die tijd veel standaard ballons met deze afmetingen en om door die voorraden te komen werden de binnenwerken er onder een hoek ingezet. De Duitsers deden dat overigens ook.

Wat een mooi buisje....

Het schema van de buzzer.

Bij toeval tussen veel documentatie de Air Publication 1186 Volume I gevonden, met als Section 6, Chapter 3 de "BUZZER, VALVE, TYPE 2"

Met deze link komt U op de pdf : "BUZZER, VALVE, TYPE 2"