De A-1134 , Intercom-versterker van het Air Ministry
Dit apparaat diende als communicatiemiddel voor de vliegtuigbemanning onderling
en als microfoon-versterker
voor oa. de legendarische T1154 zender. De zender kan met een koolmicrofoon
gemoduleerd worden en dan is er verder geen aparte versterker nodig.
Wanneer de zender omgeschakeld wordt voor gebruik met een dynamische microfoon moet de hulp worden ingeroepen van deze intercom-versterker A1134.
Het vooraanzicht van de amplifier. De functie van de omschakelaar met de standen A, B en C staat onder de "Warning" beschreven.
Op deze afbeelding de Switch-standen.
Aansluitsocket, type 39 4-point, voor de voedingsspanningen, 2 Volt uit een accu voor de gloeispanning en 120 V. voor de anodespanning.
Zijaanzicht met twee bevestigings-dingen. Het kastje werd met twee elastische banden op een plankje vast gezet. De twee kabels gaan naar een (zeer moeilijk te verkrijgen) panel type 192.
Zo ziet een panel type 192 er dus uit. Wie heeft er nog wat liggen??????
En nog een in een wat andere kleur, de tekste zijn ook redelijk goed leesbaar.
Boven op de kast de modificatielijst voor de verschillende zender/ontvanger-combinaties.
Het klepje open gemaakt, gauw weer dichtmaken en stofmasker voordoen.
Wat is dit, ja, spul waar de plaats Goor zeer bekend om is, asbest....... Dus hier is voorzichtigheid geboden.
De accu voor de gloeispanning van de versterker. Deze is nog splinternieuw en zou nog wel kunnen werken als je er accuzuur in giet, toch nog eens proberen....
De aansluitingen en de vuldop.
De tekst . Moeilijk te lezen. Hier onder een wat beter leesbare uitvoering:
De wat opgekrikte tekst.
Een blik op de twee buizen, de doorzichtige is een VR35, dubbel-penthode en de grijze is een VR21 triode. Twee buistypes waar je bepaald niet je benen over breekt op de radiomarkten.
Zijaanzicht met blik op de battery-unit. De batterijen moeten er snel uit, want ondanks het feit dat het Duracell's zijn komt de prut er van alle kanten uit. De batterijen horen ook in een soort doosje te zitten.
De bovenkant met twee trafo's , de aansluitstrip en omschakelaar.
Nog twee trafo's en de grote omschakelaar. De kleine trafo lijkt me niet echt origineel, maar de verkrijgbaarheid van een echte zal wel een "Mission impossible" zijn.
Nogmaals de onderkant, maar nu vanuit een andere hoek.
Dit is de achterkant met de twee buisvoeten, een zeven-polige en een vijf-polige.
Binnen in het kastje nog een heel verhaal, om dit te begrijpen heb je toch wel wat meer aanvullende documentatie voor nodig.
De vier-polige plug die naar panel type 192 gaat.
Dit is wel een originele met nr.10H/7283, Socket type 12 4-point.
Dit is de 10-punts socket type 67 10-point, Stores RefNr. 10H 11506. Het binnenwerk is niet origineel maar past wel op het nagemaakte panel type 192.
Dit is het originele binnenwerk van de plug.
De soldeerpunten van de plug.
Aangezien ik drie T1154's heb, een L, N en een M, heb ik ook meerdere A1134-amplifiers nodig. Een tweede is in de maak. De meeste onderdelen zijn origineel, maar het geheel is nog in de bedradingsfase die maar niet wil vorderen. Op onderstaande foto's is wel goed te zien hoe het allemaal in elkaar zit.
Een overzicht van de voorkant.
De opstelling van verschillende teksten is wat anders dan bij de eerste. Ik denk dat bij elke nieuwe batch wel wat gewijzigd werd.
Op deze kant is de batterijhouder te zien.
De achterkant met de beide buisvoeten en al enkele condensatoren.
De linker kant met nog eens twee trafo's.
Op deze afbeelding nog beter te zien.
Aan deze schakelaar moeten nog heel veel draadjes gesoldeerd worden. Misschien is dat de reden dat het werk niet echt opschiet.
Bovenaanzicht.
Het principe van de schakeling, het is wel een zeer vereenvoudigde vorm, maar eigenlijk alles wat je nodig hebt om met een T1154/R1155 combinatie te werken.
Switch Type 145, de benaming van de schakelpunten.
Installatie schema.
En zo ziet het complete schema er uit.