ARI.5874 Voltage Regulator Unit Type A12020A/I

De ARI-installatie 5847 -totaal.

Op dit overzichtsplaatje de complete installatie. Het geel gemarkeerde deel wordt hieronder beschreven.

 

Deze Regulator, Type A1202A, dient voor de voeding van vliegtuigapparatuur die gestabiliseerde 19 Volt nodig heeft voor de sturing van relais en gloeidraden. De input mag varieren van 22,5 tot 29 Volt DC. De output is dan 19 + of - 1 Volt bij een stroom van 5 tot 25 Ampere.
De regelaar is goedgekeurd voor gebruik met ARI.5874 maar mag niet worden behandeld als een integraal onderdeel van de ARI.5874 aangezien deze installatie kan worden aangesloten aan elk ander systeem in een vliegtuig dat met 19 Volt werkt.

Weer een apparaat uit de uitgebreide verzameling van Pieter Lamers.

Door op de afbeeldingen te klikken verkrijgt u een groter beeld in een apart venster.

Zo ziet de regulator er uit. Het kastje past in de mounting-racks van het vliegtuig.

Het vooraanzicht met de benodigde bedieningsorganen. Hieronder de functies:

De schakelaars en regelaars voor de bediening.

De meter waarop af te lezen is wat de uitgangs-spanning is. Die moet zich in het rode gebied bevinden, zo niet dan dient er bijgeregeld te worden..

Boven de 19 Volt instel-regelaar en onder de check- en set-schakelaar. De ingestelde spanning kan met het kleine wieltje vast gezet worden.

De zijkant.

Aan de onderkant wat ventilatie gaatjes die de inwendige regelaar wat verfrissing geven.

De achterkant met boven ook ventilatie-gaten, daarachter bevindt zich ook de ventilator, dan het modificatie-plaatje en daaronder de voedingsplug. De connectors voor dit soort verbindingen zijn zeer slecht te verkrijgen. Dus wie er nog wat heeft, graag een mailtje.\

De rechter kant met blik op de koelvinnen van de eigenlijke regelaar. Rechts boven de ventilator.

Op deze foto zit de spoel aan de rechterkant met het type-plaatje er op.( Zie werking van de koolstaaf-regulator)

De werking van de koolstaaf-regulator.

De koolstofstaaf-regelaar wordt normaal gebruikt om de uitgangsspanning van een DC-generator te regelen.
Zie het als een variabele weerstand die de weerstand verandert op basis van de hoeveelheid druk die op de koolstofstapel wordt uitgeoefend. ( Het zelfde principe waarmee een koolmicrofoon werkt, alleen die werkt met geluidsgolven-druk) Op deze foto wordt een typisch luchtvaartvoorbeeld getoond. De koolstofstaaf wordt gevormd door een reeks schijven die duidelijk zichtbaar zijn als de zwarte structuur met de koelribben op boven- en onderstaande foto's.

Op deze foto een ander voorbeeld van de regulator, ook een vliegtuig-model. Hier zit ook nog een potmeter op (rechts onder) waarmee de stroom door de spoel fijngeregeld kan worden. Deze potmeter is in het geval van de A12021A aan de voorzijde geplaatst en daar te bedienen.

Het elektromechanische “knijp”-mechanisme bevindt zich aan de voorkant van de unit, achter de getwiste veiligheidsdraad. Het bestaat uit een veer en een spoel. Als er geen stroom door de spoel loopt drukt de veer tegen de koolstofschijven, wat resulteert in een lage weerstand. Wanneer er wel stroom door de spoel loopt, werkt de deze tegen de veer in, waardoor de mechanische druk op de staaf wordt verminderd, hierdoor neemt de weerstand van de koolstaaf toe.
In het geval van de in dit hoofdstuk beschreven regelaar is dat de stroom door de aangesloten belasting. Dus bij lagere belasting wordt de uitgangsspanning lager en bij verhoging hoger. In feite houdt de regelaar de stroom constant. Bij een open uitgang zal echter de uitgangsspanning gelijk aan de ingangsspanning zijn, vandaar dat er in de stand "Check" een interne belastings weerstand ( R1) wordt ingeschakeld.

In andere toepassingen wordt het koolstofstaaflmechanisme in serie geplaatst met de veldwikkeling van een gelijkstroomgenerator. De uitgangsspanning van de generator wordt over de knijpspoel aangelegd. Naarmate de output van de generator toeneemt, wordt de druk op de stapel verminderd. Dit vermindert de veldstroom. Bijgevolg wordt het vermogen van de generator verminderd.

Dit is het ultieme feedbackmechanisme waarbij de koolstofstaaf dient als actuator om de uitgangsspanning van de generator te regelen.

Een uiterst listig systeem dus!!!

Welliswaar is het een zeer verouderde en erg grove technologie, maar toen kwam het op een volt meer of minder niet aan.. Heel kort samengevat is het in wezen een variabele, grote vermogensweerstand die in serie staat met de belasting.

Een lijstje van de gebruikte componenten. Niet alles is echter benoemd.

Een beschrijving van de unit is hieronder te vinden als pdf.

Chapter 8 van AP.2535E, Volume I, Part !, Sect. 1 (AL8)

 

Flag Counter