ARI.5874 De Control Unit Type 4190

De ARI-installatie 5847 -totaal.

Op dit overzichtsplaatje de complete installatie. Het geel gemarkeerde deel wordt hieronder beschreven.

De besturingseenheid Type 4190 wordt gebruikt in vliegtuiginstallaties van het type ARI.5874 met ingebouwde  antenne-systemen. Voor vliegtuigen uitgerust met ARI.5874 die gebruik maken van vaste draadantennes, wordt gebruik gemaakt van controle-eenheid type 4243.

Weer een apparaat uit de uitgebreide verzameling van Pieter Lamers.

Door op de afbeeldingen te klikken verkrijgt u een groter beeld in een apart venster.

De unit met afdekkap.

Vooraanzicht.

De tabellen waar de met de kanaal-aanduidingen corresponderende frequenties opgeschreven kunnen worden.

De stuureenheid zonder afdek-kap.

De instellingen van de potmeter-unit . Deze potmeters zijn verdeeld in twee secties, 1 en 2. Elke sectie heeft twaalf potmeters, gelabeld van A t/m M ( de "I" wordt niet gebruikt) Door aan de knopjes te draaien wordt een bepaalde waarde van de potmeter ingesteld. Hiervoor wordt een hulpknopje gebruikt sat op het ronde asje gedrukt wordt. Deze potmetesr geven in een bepaalde weerstandswaarde af. Deze waarde wordt gebruikt om de bij het betreffende kanaal horende instelmotoren te laten draaien die op hun beurt weer een weerstandswaarde genereren. Ergens worden de twee waardes met elkaar vergeleken, zie het als een brug van Wheatstone. Bij ongelijkheid blijft de motor draaien en afhankelijk hoe het brugevenwicht uitvalt de draairichting bepaald. De Amerikanen deden dat met meterslange Bowdenkabels die de ontvangers afstemden. In dat systeem waren de zenders van te voren ingesteld. Dit systeem is veel flexibeler, maar ook stukken ingewikkelder en de bedrading veel gecompliceerder.
De oranje en zwarte knopjes (schakelaars) worden gebruikt om kanalen te activeren, je moet ze indrukken en tegelijkertijd een kwart slag draaien om ze vast te zetten. Bij het uitschakelen ook indrukken en weer een kwart slag terugdraaien.

De overige bediening en de indicatie. Een schakelaar voor test, operate en tunen. Op de meter kan, afhankelijk van de linker knop, de roosterstroom, anodestroom en de antennestoom worden bekeken. Een noodzakelijk hulpmiddel om de zender juist in te stellen.

Het blokschema van de unit. Voor een uitgebreide beschrijving van alle functies verwijs ik u graag naar het complete technische manual

De achterkant met de moeilijk verkrijgbare connectors ( de kabeldelen dus) en de Engels coax-connectors. Mocht iemand de onderste pluggen op voorraad hebben, graag even een mailtje naar mij. (Zie contact-gegevens)

De connectors nog wat uitvergroot, PL3 is een 20-polige plug die met de Power- en radio-unit is verbonden, PL1 een 28 polige male plug die met de remote control-unit verbonden is en de SK1 is ook 28 polig socket die in verbinding staat met de Aerial-selector..

Het gaat om dit soort pluggen !!

De coax-connectors, ook al zo'n afwijkende maat. Connector PL4 oscillator-output naar de zender, PL5 de zender-output, PL7 naar de ontvanger en PL6 de verbinding naar de antenne-unit.

De rechter zijkant met links de instellingen rechts de kristal-oven. Eén van de twee.

De oven-unit type 13.

Aan de linkerkant de kristallen voor de posities 2G t/m 2M en de rechter voor 1G t/m 1M.

De buizen van de oscillator bevinden zich rechts boven .

Nog een beeld van de potmeters, dit zijn lange draadgewonden weerstanden met een glijdkontact dat dmv. een spindel aan het front versteld kan worden..

De linker-kant, een evenbeeld van de andere kant.

Ook hier een kristal-ven, maar dit is een type 14. Deze zijn voor de kanalen 1A t/m 1F en 2A t/m 2F.

Het deel direct achter het front.

Bovenaanzicht met blik op de drie buizen en de afstem-attributen.

Dit is de resistor-unit type 4217. Op deze afbeeldingen de weerstanden R45 en R37 te zien en misschien terug te vinden in het schema in de bijlage.

Nog wat meer details. De oscillator, een Colpitts en een kathodevolger met twee parallel geschakelde buizen. De buizen zijn alle drie van het type CV138 of wel de EF91 of 6AM6.

 

De onderkant met draaischakelaar die ook door een soort stappenmotor (stappenrelais?) aangedreven wordt.

Met de twee relais voor de keuze van "1" en "2". Eronder zit ergens ook nog een motor of stappen-relais.

Nog wat details van het voorste deel van de onderkant.

Dit is een overzicht van alle doosjes die met elkaar verbonden zijn.

Om alles beter te begrijpen is het lezen van de bijgevoegde pdf zeer aan te raden. Ik moet er zelf ook nog induiken.......

PDF van het type 4190 deel

 

Flag Counter