Philips autoradio model NX634 van 1953

De NX634V, een autoradio voor alleen middengolf en middengolf. Het is wel een speciaal soort, waar in normale radio's alles in één kastje gebouwd wordt, heeft deze uitvoering een ontvangstdeel en een aparte voeding met eindversterker.

Om teleurstellingen te voorkomen, ik heb de ontvanger niet, dus alleen de voedingsunit met LF-versterker en zelfs daar van ontbreekt de kast, alhoewel ik die nog wel moet hebben (Er zit een voeding ingebouwd voor een legerset).

Jammer genoeg heb ik geen betere foto van het geheel. Links de voeding en rechts de ontvanger.

De algemene beschrijving van het toestel.

Op deze foto nog eens de combinatie. Het dunne kabeltje uit de voeding is de Plus-aansluiting voor het boordnet., hier over later nog wat meer.

Nog een andere variant met een bakelieten omhulsel voor de afstemschaal.

Het boegbeeld van de voeding en versterker, de beide EL84's van de balanseindtrap en de connector voor de aansluiting van de ontvanger.

De achterkant met de triller-omvormer (Dit is een Russisch type voor 12 Volt) en de aansluiting van het boordnet. De bus bevat een smoorspoel en een condensator en wordt gemonteerd aan de kast. Vandaar dat hij er nu bij bungelt.

Een zijkant met blik op triller-omvormer.

Het configuratie-bordje. Hier kan een keuze gemaakt worden voor een 6 Volt- of 12 Volt-accu, tevens kan hier worden ingesteld of de plus of de min van het boornet aan het auto-chassis liggen.

De instel-manieren.

Tegenwoordig zou dit een "Feature" genoemd worden, toen was het gewoon een mogelijkheid om de stekker van de Philishave-scheerapparaat aan te sluiten op je radio. Niet dat er dan muziek uit je droog-scheerder kwam, maar je kon je, mits het ding op 110 Volt ingesteld was, scheren. Het was welliswaar niet mogelijk tegelijkertijd radio te luisteren en te scheren. Dat kon ook bijna niet wanneer zo'n Philishave met brullende motor over je kin zoefde.

De andere zijde met gezicht op trafo en een EL84 met daar naast de fasedraaier met een ECC82.

Bovenaanzicht met rechts, midden, de balans uitgangstrafo, A3 153 91 0. De voedingstrafo heeft nog een best formaat. Geen wonder dat de gehele set bij 6 Volt ongeveer 6 Ampere consumeert.

De zwarte teerknollen zijn verwijderd en vervangen door mosterd-kleurige exemplaren en een paar Amerikaanse C's.. Links zijn de oorspronkelijke 3900 Ohm weerstanden vervangen door wat grotere. De originele waren bruin tot zwart geblakerd. Ook een 50 micro-Farad is door een modernere soort vervangen.

De triller-omvormer die alleen maar werkt als je hem wat kietelt met een schroevendraaier, maar niet van zelf start. Het geheel is netjes opgehangen aan vier veertjes om te veel lawaai te voorkomen.

De contacten wat beter bekeken. De stelschroef (met rode lak) dient voor het optimaal instellen van de triller. Waarschijnlijk kan hier ook de start-storing mee verholpen worden, maar over een half jaar heb je weer de zelfde ellende.

Dus moet je maar een nieuwe kopen bij Philips, de AP 6016. Maar ja, worden die nog wel verkocht???? Nee dus. Misschien een goed idee om er een solid-state triller van te maken. Nu moet je daar voor het wiel niet opnieuw gaan uit vinden. Iemand heeft bij de NVHR al iets bedacht, zie dit artikel:

De triller-omvormer van Leo Snoeren. en kijk bij Technische Cie en dan onder aan de pagina,  hulpschakelingen voor zelfbouw, Triller-omvormer.:

De schakeling heb ik al voor U :

Triller-omvormer van Leo Snoeren.

Dan hier onder nog de schema's van het radio-deel en en het voedings/LF-versterker deel.

De radio.

De voeding.

De componenten onder.

De bovenkant.

Waarschijnlijk een wijziging, maar dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Flag Counter