Universeel Meetapparaat GM6008

De GM8006 is een universeel meetapparaat dat in 1955 door Philips werd uitgebracht.
Het instrument kan gelijk- en wisselspanningen, gelijk- en wisselstromen, weerstanden en capaciteiten meten.

Het apparaat in volle omvang.Met deksel aan de zijkant .

Vooraanzicht met het meetinstrument, de bedieningsorganen en de ingangsbussen.

De meter staat aan en de schaalverlichting brandt.

De deksel van de opbergruimte voor de probe en de aansluitbussen De kleur is nog wat aan de lichte kant, maar de specialisten beweren dat op den duur wel wat donkerder wordt.

Natuurlijk ook een afbeelding van de achterkant met type-plaatje, spanningscaroussel en netstekker.

Typeplaatje met serienummer D 801.

Het opbergvak voor de meetkop. In deze ruimte bevinden zich nog meer zaken, maar die komen later aan de orde.

Deze meetkop heeft een wat afwijkend uiterlijk. Aangezien de originele dop met meetpen ontbrak, heb ik deze van een dop van een
lijmflesje gemaakt. De schroefdraad klopte redelijk en de meetpen was snel gemaakt.

Dit is de kop met de beroemde C1, die ook op lekstroom getest kan worden. ( 22nF en 400 V)

Het binnenwerk van de kop met de gelijricht-diode EA50, die natuurlijk defect was. Eigenlijk moet je een nieuwe buis 24 uur voorbranden met
6,7 Volt. Nou ja, die ervaring moet de buis maar tijdens zijn werk opdoen.

De EA50 van dichtbij. De 1M8 weerstand die er in zat heb ik vervangen door een beter uit een gesloopte Bradley-universeelmeter.

Dit is het paneel in de opberg-ruimte van de meetkop. Hier kunnen wat spanningswaarden worden gecontroleerd.

De aansluitbussen voor de capaciteitsmeting.

Het meetinstrument dat overigens ook defect was. De tegengewichten van de wijzer liepen vast op het huis van de draaispoelmeter.
Na enig geknoei is het me toch gelukt de zaak weer goed te krijgen. Tevens een prima gelegeneid om de spiegel en het glas schoon te maken.
Ga vooral de schaal niet poetsen, die wordt er alleen maar lelijker van!

De bediening, de teksten spreken voor zich. Voor de functies zie het manual onder aan de pagina.
Nieuwsgierig als ik ben wil ik natuurlijk ook het binnenwerk bekijken, hieronder is het resultaat te zien.

De rechter zijkant met opbergvak.

De linkerzijde met de buizen.

De achterkant met voedingstrafo, spannings-instelling en net-aansluiting.

En zo ziet het er van boven uit.

Aan de onderkant is niet veel te zien, maar, wacht maar de bruine plaat kan er af....

En dan zie je grote verzameling weerstanden.

Op deze foto zijn de waarden ook af te lezen ( Voor de nabouwers)
Het apparaat kan nog verder uit elkaar gehaald worden!

Dit is de voorkant zonder voorplaat.

Nog weer eens de rechter kant.

En de linker kant. Het hangt nu met de draden aan elkaar.

En de achterkant.

De buizen van het voedingsdeel. Een EZ80 en een 85A2.

De twee buizen van de meetbrug. Twee keer E80F.

Hier is ook nog een tweede EA50 te zien.

De bovenkant. Hoe krijgen we alles weer in elkaar??

TIP !!! De mooie zwarte voorplaten nooit met een agressief middel reinigen of met koperpoets polijsten. Het materiaal wordt dan zwaar en
niet herstelbaar beschadigd. (Eigen ervaring...) Neem wat autowas bv.Turtlewax met PFTE of zo iets. Het reinigt en beschermt de platen.
Nadeel, ze glanzen weer als vanouds en zijn daarom moeilijk te fotograferen.

Het manual in pdf: Service Documentatie-1

Een iets beter versie: Service Documentatie-2