Dinky Toys

Zoals wel vaker in huize Poortman gebeurt, iets zoeken waarvan je weet dat het ergens op zolder ligt, maar waar........
Je komt dan vaak dingen tegen waarvan je het bestaan al niet meer weet. Zo ging het mij met een doos oude Dinky Toys.

De autootjes waren zwaar beschadigd door toedoen van de kinderen van kennissen van mijn ouders, de jongetjes waren nogal enthousiast en redelijk wild. Dus wat gebeurde er met de mooie speelgoedautos, ze werden als rolschaatsen gebruikt. 't Ja, Dinky Toys kunnen best wel veel verdragen, maar er zijn grenzen.

Een nieuwe hobby ??????
Nee, maar wel leuk om dit eens een keer te doen.

Ik stond dus voor een grote vraag, wat te doen, weggooien, nee dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Gewoon weer weg zetten? Nee, misschien is er nog wat van te maken. Dus de doos mee genomen naar mijn fotostudio en er eerst maar eens opnamen van gemaakt in de gevonden staat. De volgende actie was kijken op internet wat andere mensen met Dinky Toys doen. Er ging een wereld voor me open en ik dacht, dat moet ik toch eigenlijk ook kunnen.
Jawel, de speelgoedjes weer zo origineel mogelijk opknappen. Het leek allemaal best te doen, maar de praktijk is toch wat weerbarstiger.
Het eerste resultaat is er nu, na de nodige obstakels te hebben genomen. De eerste twee van een hele serie:

Door op de afbeeldingen te klikken verschijnen ze vergroot in een apart venster.

Inhoudsopgave

1- Citroën 11BL.

2- Jeep

De rest volgt nog.

 

 

1- DE CITROËN 11BL.

Dat is zo'n "Traction Avant" met mooie gebogen spatborden. In de zwarte uitvoering een geschikte auto voor Maffia-figuren. Je ziet ze zo uit de ramen hangen met ratelende machinegeweren . Ja, ja, wat een fantasie....

De vooras met wielen ontbreekt en er zit niet veel verf meer op.

De neus. De rechter koplamp is afgebroken ( voor de kijkers links).

Achter ziet hij er nog redelijk compleet uit. In elk geval geen scheuren in het metaal.

De onderkant, net zo roestig als de echte auto.
De restauratie. Eerst de bodemplaat er af gehaald door de klinknagels weg te slijpen. de wielas komt dan spontaan naar je toe. Toen alles in afbijt gezet en schoon gemaakt.
Met een staalborstel alles op hoogglans gepoetst en daarna in de grondverf gespoten. Laten drogen en daarna zwarte glanslak er op. Het leek heel mooi tot het droog was, helemaal dof. Waarschijnlijk verkeerde lak dacht ik of verkeerde primer, ik ben geen verfspecialist.
Later blijkt dat het waarschijnlijk komt door het niet zorgvuldig schoonmaken van de auto. Maar zeker ben ik er niet van, het kan ook zijn dat de aluminiumlegering moeilijk doet, daar zit ook zink in en dat gedraagt zich soms vreemd met de moderne verfsoorten.
Op internet gekeken en gezien dat men de auro's gewoon met acryl-verf spuit. Maar ik kwam er ook achter dat de echte specialisten de auto's met gootsteenontstopper kaal maken. Dat heb ik ook gedaan met een verbluffend resultaat. Stuk goedkoper ook dan dure afbijt. Daarna in een ultrasoonbad met wat vaatwasmiddel ( heel weinig) met heet water en een druppel Dubro. Dan de zaak goed laten drogen. Aansluitend met een spuitbus primer en lak inéén van de Lidl zwart gespoten, zag er weer prachtig uit. Nu afwachten tot het droog is en hoera, het blijft prachtig glanzen. Het resultaat ziet u hier onder.

Dit is het geworden. De zwarte lak ziet er prachtig uit, De wielen in glans wit ( Ook van de Lidl). Maar die moeten nog cremekleurig worden.

Het neusje. De koplamp heb ik van een koperen staaf gemaakt. Geslepen, gaatje er in geboord en een spijkertje er in gedrukt. Op de plek waar de koplamp gezeten had een klein gaatje geboord en de koplamp er op gezet. Aan de onderkant ( onder de auto) met wat soldeertin de spijker vast gemaakt zodat hij er niet meer uit kan.
De bumper werd met zilverstift geverfd, maar dat moet nog weer over.

De zijkant, dat ziet er niet verkeerd uit. Ik denk dat wanneer je een originele Dinky Toy van dichtbij fotografeert je ook moet constateren dat alles er niet zo netjes op geverfd is, het is wel allemaal handwerk, de details bedoel ik. De wielassen zijn ook nog niet helemaal perfect, daar moet ik nog wat voor verzinnen.

De achterkant met achterlichten en richtingaanwijzers. ook hier is de bumper niet echt mooi geworden. Ook de dikke tin-klodders aan de uiteinden van de assen zijn niet mooi. Hoewel, als je hem zo in je hand houdt zie er bijna niets van....

De onderkant is ook opnieuw gespoten. Dat ging wel in één keer goed. De klinknagels zijn van koper en met secondenlijm vast gezet.

Op wat kleinigheden na mag het eerste resultaat er best wel wezen. Het is de eerste keer dat ik zo iets doe. Er valt nog veel te leren!!

Terug naar begin.

 

2- Jeep.

Ook dit speelgoedje zag er niet uit. Niet alleen door toedoen van bezoekende jongetjes. Ik had zelf ook een periode dat alle Dinky Toys legergroen geschilderd moesten worden. Ja, jeugdzondes. De werkwijze om de jeep op te knappen is identiek aan die van de Citroën.
Eerst de oorspronkelijke staat.

Zo zag hij er uit, daarbij had ik al het één en ander recht gebogen. Oorspronkelijk was de jeep knalrood gekleurd.

Alles nog redelijk kompleet.

Er ontbreekt een stukje bumper. Ja daar moet ik nog eens ver nadenken, of gewoon zo laten....

Achter is alles ook nog aanwezig.

De onderkant .

Nu het resultaat, nog niet optimaal, maar het wordt al wat beter.

Het chassis weer knalrood. De voorruit en het stuur en de trekhaak zwart gespoten.

De uiteinden van de wielassen zijn ook hier nog te groot.

De trekhaak zit ook weer mooi in de lak en de lier glimt weer van genoegen.

De zijkant met het reservewiel.

Het front met nog steeds een ontbrekend stukje bumper. Die wielassen ergeren mij. Dat moet anders............ Het zijn uit elkaar gehaalde popnagels, vandaar die dikke koppen aan de ene kant. ..

De onderkant, voorlopig de zaken vast gezet met zelftappers.

De beide auto's naast elkaar geparkeerd, het ziet er toch wel aardig uit.

Op naar de volgende exemplaren, maar dat kan nog wel even duren.

Terug naar begin.

Flag Counter